Qlosr Group AB (publ) genomför riktad nyemission av aktier i samband med tidigare genomförda förvärv av Bmore IT AB och IT Finansiering i Väst AB

02 oktober 2024 13:35

Styrelsen i Qlosr Group AB (publ) (”Qlosr Group” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2024, beslutat om en riktad nyemission om 485 294 B-aktier respektive 176 470 B-aktier, i samband med de tidigare genomförda förvärven av Qlosr Göteborg AB (dåvarande Bmore IT AB) och Qlosr Finans AB (dåvarande IT Finansiering i Väst AB) som offentliggjordes den 28 september 2021.

Bolaget ingick den 28 september 2021 två aktieöverlåtelseavtal (”Aktieöverlåtelseavtalen”) med Holding Gårda AB om förvärv av Qlosr Göteborg AB (dåvarande Bmore IT AB) (”Förvärv 1”), och med Holding Gårda AB och TSA Förvaltning AB om förvärv av Qlosr Finans AB (dåvarande IT Finansiering i Väst AB) (”Förvärv 2”) (gemensamt ”Säljarna”). Tillträde skedde den 1 oktober 2021. Del av tilläggsköpeskillingarna i förvärven som utfallit ska enligt Aktieöverlåtelseavtalen erläggas genom nyemitterade B-aktier i Bolaget i en riktad emission till Säljarna.

Styrelsen i Bolaget har därför, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2024, beslutat om en riktad nyemission till Holding Gårda AB om 485 294 B-aktier till kursen 17 kronor per aktie, avseende Förvärv 1. Avseende Förvärv 2 har styrelsen med ovan nämnda bemyndigande beslutat om riktad nyemission till Holding Gårda AB och TSA Förvaltning AB om totalt 176 470 B-aktier till kursen om 17 kronor per aktie.

Teckningskursen är överenskommen mellan Bolaget och Säljarna enligt Aktieöverlåtelseavtalen, som ingicks den 28 september 2021, och har justerats enligt tillämpliga omräkningsvillkor hänförd till den omvända split som Bolaget genomförde under 2022. Betalning sker genom kvittning av Säljarnas fordringar enligt Aktieöverlåtelseavtalen.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att fullgöra de villkor som anges i Aktieöverlåtelseavtalen. Styrelsens bedömning är att det ligger i Bolagets och samtliga aktieägares intresse att göra en riktad nyemission till Säljarna. Det är vidare styrelsens bedömning att det angivna skälet tydligt och med styrka väger tyngre än de skäl som motiverar huvudregeln om att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

Efter registreringen av emissionerna om totalt 661 764 B-aktier kommer det totala antalet B-aktier i Bolaget att uppgå till 55 553 062, och totalt antal aktier att uppgå till 60 220 523. Totalt antal röster i Bolaget uppgår till 101 565 908 och aktiekapitalet uppgår till 13 140 472,216711 SEK. Utspädningseffekten för befintliga aktieägare uppgår till 1,1 procent.

Jonas Norberg

IR-KONTAKT